Educația online a devenit din ce în ce mai populară datorită accesului răspândit la internet și flexibilității oferite de cursurile online, iar atenția oferită acestui domeniu în comunitatea științifică a crescut, la rândul său, semnificativ. De multe ori, profesorii sau instructorii care încep procesul de planificare al unui curs online se confruntă, în primul rând, cu provocarea selectării informațiilor utile din literatură pentru a identifica strategii bune de abordare ale cursului.
Pentru a structura într-un mod ușor de parcurs multitudinea de informații disponibile legate de predatul și învățatul online, vom prelua categoriile propuse de către un rezumat cuprinzător al literaturii de specialitate: probleme legate de studenți, instructori, și conținut. Aceste provocări nu sunt doar provara instructorilor, ci și a instituțiilor din care aceștia fac parte, acestea din urmă având responsabilitatea asigurării dezvoltării profesionale a instructorilor, instruirii studenților în legătură cu utilizarea platformelor de învățare online, și suportului tehnic pentru dezvoltarea cursurilor.
Studenți
Așteptările studenților
Așteptările studenților pot avea un impact atât pozitiv cât și negativ asupra eficienței cursurilor online. De exemplu, studenții pot să nu acorde importanță termenelor limită, sau se pot aștepta la răspunsuri instantanee sau evaluări ale lucrărilor rapide dacă aceștia nu au fost informați în mod corespunzător în legătură cu procedurile cursului și așteptările instructorului.
Sugestie: Comunicați clar la începutul cursului regulile și politicile pe care așteptați ca studenții să le respecte. Asigurați-vă că studenții înțeleg așteptările legate de conduită, și toate elementele care vor fi luate în calcul pentru evaluarea finală (de exemplu, dacă doriți să includeți în nota finală și interacțiunile din cadrul platformei precum comentariile postate, comunicați câte comentarii și ce nivel calitativ așteptați).
Cât de pregătiți sunt studenții pentru a învăța online?
Nu toți studenții sunt pregătiți să participe la cursuri online, iar nivelul lor de deschidere afectează experiența și în final nivelul de asimilare al informațiilor. Identificarea problemelor legate de pregătirea studenților poate fi realizată prin intermediul unei scale OLRS care evaluează 5 dimensiuni separate: autonomie în învățare, motivație pentru învățare, autoeficacitatea în legătură cu internetul/calculatorul, controlul învățării, și autoeficacitatea comunicării online.
Sugestie: Acordați atenție specială nivelului de control al învățării și nivelului de autonomie în învățare. Controlul învățării se referă la faptul că în cadrul cursurilor online (în special celor care nu sunt conferințe live), studenții au libertate mai mare în a-și organiza secvența în care învață concepte și pot sări peste lucruri deja familiare. Autonomia în învățare se referă la abilitatea studenților de a-și stabili și regla singuri obiective de învățare.
De exemplu, puteți îmbunătăți cuprinsul și structura cursului pentru a încuraja studenții să preia controlul experienței de învățare. Puteți încuraja participarea studenților prin promovarea împărtășirii experiențelor lor proprii, votarea în poll-uri și postarea de comentarii legate de curs.
Ca instructor, puteți trimite e-mailuri sau da telefoane participanților pasivi pentru a cere motivații și a-i încuraja să interacționeze mai mult. Mai puteți, de asemenea, ajuta studenții să stea motivați, de exemplu prin alocarea de timp suficient pentru a se prezenta și prin a oferi răspunsuri prompte și pozitive întrebărilor studenților prin intermediul platformelor online.
Participarea studenților
Componente importante ale procesului de învățare online sunt ascultarea și observarea discuțiilor. Este consacrat faptul că prin interacțiunea cu alți studenți, prin dezbaterea temelor din cursuri și prin colaborare studenții învață cel mai bine în cadrul cursurilor online. O abordare mai incluzivă este bazată pe perspectiva socială a învățatului în care participarea include a face, a vorbi, a gândi și a simți.
Sugestie: Țineți cont de natura participării studenților în cadrul discuțiilor online și încurajați orice modalitate de implicare. Este insuficient să cuantificați participarea în discuțiile online doar prin numărul și dimensiunea postărilor studenților. Puteți lua în considerare și timpul alocat citirii/vizualizării comentariilor colegilor sau postărilor proprii, deoarece aceste activități arată faptul că studentul acordă timp ascultării opiniei altor colegi, se expune ideilor noi și reflectă atât asupra lor cât și asupra propriilor opinii.
Conținut
Instructorii și dezvoltarea conținutului
Conținutul unui curs online nu poate fi pur și simplu o copie a unui curs fizic. Instructorii pot fi reticenți în schimbarea strategiilor de predare când realizează tranziția din mediul fizic către cel online. Realizarea unui curs online calitativ implică înțelegerea relațiilor complexe ce apar între tehnologie, conținut și metodă de predare, și utilizarea acestei înțelegerii pentru a dezvolta strategii potrivite și specifice contextului.
Sugestie: Când construiți un curs online, luați în considerare conținutul său (publicul țintă, subiectul, procedura, resurse etc), tehnologia utilizată (cărți, internet, video, modalități prin care studenții pot interacționa cu informațiile afișate pe ecran), și pedagogia (procesul sau metoda de predare și învățare care include, printre altele, scopul educațional, valorile, tehnicile și metodele utilizate în clasă, metode de evaluare).
Conținutul multimedia
În dezvoltarea conținutului unui curs pot fi integrate surse media diferite pentru a îmbunătăți experiența învățatului, precum: jocuri, filme, simulări, grafice. Este important de reținut că simpla integrare a acestora în curs nu este suficientă, iar în unele cazări aceste resurse pot distrage atenția de la procesul învățării.
Sugestie: Conținutul multimedia ar trebui să ofere studenților multiple posibilități pentru a exersa conceptele prezentate, pe lângă parcurgerea materialului cursului. Pentru a crește implicarea studenților se pot folosi diferite instrumente tehnologice, precum forumurile și postarea de prezentări video. Prezentați același material în formate diferite, spre exemplu prezentări PowerPoint, înregistrări video și transcripturi pentru a adresa diferite stiluri de învățare ale studenților și a asigura atenția acestora.
Conținut și strategii de instruire
Literatura de specialitate sugerează combinarea activităților care necesită colaborare cu activități de reflectare asupra conținutului, criterii de evaluare clare, și integrarea tehnologiei în acestea.
Sugestie: Includeți activități frecvente de evaluare pentru a spori atenția studenților. Promovați participarea activă a studenților și personalizați conținutul pe cât este posibil pentru studenți individuali (solicitați și integrați feedback în timpul desfășurării cursului). Puneți accentul pe practică și pe efortul studenților și asigurați varietate în materialul cursului. Promovați procese de gândire superioare, și interacționați cu studenții punând întrebări socratice în discuțiile inițiate online.
Diseminarea conținutului
Claritatea traiectoriei cursului și instrucțiunilor legate de curs sunt elemente definitorii pentru succesul său.
Sugestie: Prezentați clar, la începutul și pe parcursul cursului, secțiunile și obiectivele sale. Clarificați orice nelămuriri legate de activitățile și temele studenților.
Instructori
Schimbarea rolurilor
În mediul online, rolul instructorului se schimbă de la agent de transmisie de informații, către facilitator care ghidează procesul de învățare al studenților.
Sugestie: Încercați să ghidați studenții prin materialul cursului în loc să citiți materialele. Oferiți feedback și facilitați interacțiunile dintre studenți prin intervenții frecvente în discuții. Postați comentarii zilnice pe platforma cursului și răspundeți prompt întrebărilor studenților. Dezvoltați o secțiune de întrebări frecvente pentru a permite studenților să își răspundă singuri la întrebări fără a aștepta un răspuns din partea instructorului.
Tranziția din mediul fizic către mediul online
Discrepanța dintre modul în care profesorii au fost învățați să predea și modul în care trebuie predat un curs online pentru ca acesta să aibă succes este încă o provocare pentru crearea unui curs online.
Sugestie: Țineți cont de faptul că în mediul online, pe lângă interacțiunile dintre student-profesor, student-student care se regăsesc și în mediile de predare tradiționale, există și interacțiunea student-tehnologie.
Urmați un curs online sau participați la conferințe online pentru a experimenta cum este să fiți un student în acest mediu. Cu cât sunteți mai familiarizat cu tehnologia, cu atât vă veți putea concentra asupra nevoilor studenților și veți reuși să transparentizați utilizarea sa. Asigurați-vă că aveți un plan de rezervă în cazul în care ceva nu funcționează. Cine este responsabil pentru servere? Pe cine contactați în cazul în care nu vă puteți conecta? Includeți un asistent sau un co-facilitator pentru a oferi suport tehnic în timpul cursului, atât pentru instructor, cât și pentru studenți. Asigurați-vă că studenții au o modalitate de a contacta această persoană în cazul în care nu se pot conecta.
Bariere de comunicare
Este nevoie ca instructorii să fie familiarizați cu mediul online și comunicarea în acest mediu pentru a putea facilita cursurile. Cursurile online care sunt livrate în format multimodal (audio, text, video) creează experiențe mai pozitive în comparație cu cele unimodale.
Sugestie: Asigurați-vă că puteți comunica în mod natural utilizând tehnologia disponibilă: știți să postați comentarii, să răspundeți comentariilor, să deschideți noi subiecte, să postați materiale video explicative, dacă tehnologia utilizată permite acest lucru. Dacă sunteți în poziție de conducere, asigurați-vă că oferiți suport și instruire adecvată facilitatorilor.
Limitări legate de timp
Una dintre cele mai mari bariere peste care trebuie să treacă instructorii este cea a timpului. Planificarea, pregătirea și susținerea unui curs online consumă semnificativ mai mult timp decât un curs tradițional. Un studiu arată faptul că un curs online ocupă de două ori mai mult timp în comparație cu un curs ținut în clasă.
Sugestie: Asigurați-vă că alocați sau cereți suficient timp pentru pregătirea cursului. Facilitați dezvoltarea unei comunități de învățare pentru instructori prin intermediul căreia să îmbunătățiți experiența predatului online.
Concluzii
Am discutat câteva obstacole și posibile strategii de depășire ale acestora în cadrul acestui articol, în încercarea de a organiza diversitatea de surse de informații legate de predarea online, care pot copleși persoanele aflate la început de drum.
Există nevoia apariției de ghiduri de orientare pentru planificarea și susținerea cursurilor în mediul online și clarificarea unui standard de calitate pentru acestea. Popularitatea platformelor de predare online a crescut enorm în ultimii ani, majoritatea universităților mari ale lumii oferind o parte din cursurile lor și în mediul online la un cost mult redus. Criza sanitară actuală nu doar că accentuează această tendință deja existentă, ci creează o necesitate din predarea online. O dată cu creșterea cererii pentru cursuri online, devine important pentru instructori să fie conștienți de dificultățile cu care se pot întâlni în acest mediu nou și strategiile pe care le pot adopta pentru a depăși momentele grele.
Fotografie copertă: Nick Morrison via Unsplash
Claudia Hrabac
Claudia Hrabac este psiholog și absolventă a Masteratului de Economie Comportamentală din cadrul Universității București. Este pasionată de statistică și data mining, precum și de aplicațiile acestora în mediul afacerilor. Printre interesele ei se numără și neuropsihologia, economia și filosofia politică.
[…] Provocările Predatului și ale Învățatului Online […]