În primul rând, nivelul achizițiilor făcute de copiii de vârste mici depinde de nivelul de instruire al învățătorilor lor. Dar nu doar instruirea specifică e importantă la un profesor. Factori de personalitate cum sunt stabilitatea emoțională, extraversia și conștiinciozitatea sunt asociate atât eficienței cadrelor didactice, cât și evitării burnout-ului în activitate. Profesorii sunt supuși provocărilor și prin abordarea copiilor cu nevoi speciale, iar atitudinea lor față de această responsabilitate este cu atât mai pozitivă cu cât au o instruire mai bună și, un aspect important, un număr mic de astfel de elevi în clasă.
În al doilea rând, elevii pot deveni ei înșiși un factor important în învățare. O meta-analiză ce sistematizează studii cu privire la rolul evaluărilor făcute de colegii de clasă arată că acestea sunt utile în procesul de îmbunătățire a performanțelor cu condiția ca feedback-ul să se facă ulterior unei minime instrucții pe această temă. Tot colegii vin din păcate de multe ori la pachet cu partea întunecată a vieții la școală: bullying-ul, un fenomen cu atât mai îngrijorător cu cât încep să fie evidente efecte pe termen lung ale acestui tip de hărțuire.
În al treilea rând, părinții și așteptările lor contează în special atunci când vorbim de starea de bine a copilului. Din păcate, perfecționismul e o trăsătură mai degrabă dezavantajoasă în ciuda asocierii ei cu reușitele școlare și profesionale.
Numărul din septembrie al Newsletter-ului este dedicat lucrurilor bune și mai puțin bune pe care le primim la școală. Accesând articolele de mai jos puteți citi mai multe despre:
Ioana - Andreea Rățoi
Andreea Rățoi este dublu-absolventă de master, absolvind întâi Psihologia Sănătății-Cercetare Clinică și Optimizare Comportamentală și apoi masterul de Neurobiologie din cadrul Universității București. Este preocupată de psihologia clinică și cognitivă, în special de modul în care neuroștiințele pot ajuta la clarificarea proceselor psihologice și la selectarea de intervenții eficiente.