TEMA LUNII OCTOMBRIE: A-nceput, a-nceput școala! Acoperă-mi semestrul cu ceva..

T

..cu niște psihologie validată științific, dacă se poate! În acest numar al newsletter-ului APR ne-am propus să venim în întâmpinarea noului an academic și școlar cu o serie de myth-busting (demontare de mituri) pe unele dintre cele mai populare teme de discuție din domeniul educațional.

La ce ne ajută educația? Pare ușor și evident de răspuns, însă e mai greu decât pare să formulăm un răspuns care să nu includă clișee care au fost deja demontate științific. În plus, la baza acestei discuții stă una din cele mai controversate subiecte din psihologie, cea a naturii versus contextului de dezvoltare (nature versus nurture), care zilele acestea este pe cale să se redeschidă. Robert Plomin, unul dintre cei mai influenți psihologi și geneticieni ai secolului 20, redeschide această dezbatere în noua sa carte Blueprint: How DNA Makes Us Who We Are, în care susține pe baza studiilor derulate de el de-a lungul  a 30 de ani că genele ne determină personalitatea  într-o măsură mult mai mare decît credeam până acum.

Rezultatele cercetărilor sale demonstrează că, într-adevăr, eritabilitatea genetică este responsabilă pentru 50% din diferențele psihologice dintre indivizi, de la personalitate la abilitățile mentale. Însă, în  ce privește celelalte 50 de procente pe care le punem pe seama mediului, cercetările lui Plomin arată că acestea nu pot fi atribuite direct tipului de influențe de mediu ce pot fi planificate sau impactate direct; dimpotrivă, acestea reprezintă evenimente impredictibile. Iar dintre diferențele de mediu care pot fi moderate, o mare parte din ele reprezintă de fapt o expresie a geneticii, susține Plomin.

Ce mijloc de educație e cel mai bun? Și aici cercetările științifice din ultima perioadă ne rezervă surprize deoarece, se pare ca nu avem nevoie de întregul arsenal de al educației din sala de clasă sau din amfiteatru. Educația online ne-ar putea ajuta să avem chiar rezultate mai bune, în condițiile potrivite.

Nu în ultimul rând, ce pot face psihologii în școală pentru a ajuta elevii în procesul lor de dezvoltare și educație? Avem și aici niște răspunsuri pe baza unor meta-analize cuprinzătoare.

Vă invităm să citiți ce v-am pregătit în acest număr și așteptăm cu interes feedback-ul vostru pe temele abordate.

  1. Știri din psihologia locală
  2. Educația online: e bună la ceva?
  3. Niște mituri din educație, dar și niște adevăruri
  4. Consilierul școlar – moft sau rezultate?

Ne citim și luna viitoare cu noutăți din psihologie. Până atunci vă invitam să rămâneți alături de noi și să ne trimiteți părerile voastre și sugestii despre subiectele pe care le-ați dori abordate la newsletter@apsi.ro

Sabrina Răileanu

Sabrina Răileanu - jurnalist la bază şi om cu reflexul condiționat să întrebe "De ce?" - a studiat psihologia la Universitatea Bucureşti și urmează procesul de formare în psihoterapie Gestalt. E pasionată de mecanismele creativității și de cele ale învățării și dezvoltării umane, în paralel lucrând ca trainer organizațional.

Add comment

Arhivă Ediții

Pagina de Facebook APR