Să ne imaginăm că le putem face o singură recomandare oamenilor cu care interacționăm în calitate de psihologi, fie ei elevi în consiliere vocațională, manageri de organizații sau clienți în terapie. În ce ar trebui să îi sfătuim să își investească energia și timpul pentru o viață fericită și cu succes profesional? În relații.
Astăzi, 75% dintre tinerii adulți au ca obiectiv principal în viață să devină bogați. 50% să devină faimoși. Cu toate astea, într-o lume tot mai tehnologizată și cu presiuni tot mai mari către performanță și succes, ar trebui să facem un pas înapoi și să ne gândim la … relații și intimitate. Asta ne arată, negru pe alb, cel mai lung studiu al vieții adulților realizat vreodată, cu dovezi greu de ignorat.
Cercetătorii de la Harvard Study of Adult Development (HSAD) au urmărit timp de 75 de ani viața a 724 de bărbați – deopotrivă din medii sărace și foarte afluente – înregistrând, an după an, date despre viața lor de familie, cea profesională, sănătate și stare de bine din punct de vedere psihologic. Mesajul acestui studiu e clar, scurt și limpede: relațiile bune ne fac mai fericiți și mai sănătoși.
Oamenii care sunt mai conectați social cu familia, prietenii, comunitatea sunt mai fericiți, mai sănătoși și trăiesc mai mult decât cei care sunt mai puțin bine conectați din punct de vedere social. Pe de altă parte, singurătatea este toxică, aducând declin fizic și psihic și prezicând o viață mai scurtă.
Calitatea relațiilor este factorul care are acest puternic efect pozitiv asupra vieților noastre și nu numărul lor. Oamenii cei mai satisfăcuți de calitatea relațiilor lor la 50 de ani s-au dovedit a fi cei mai sănătoși la vârsta de 80. Iar la această vârstă, chiar și în zilele cu cele mai mari dureri fizice dispoziția lor nu s-a schimbat: au rămas la fel de fericiți. Relațiile calde și apropiate au impact inclusiv la nivelul sănătății creierului: amintirile rămân mai clare și intacte în cazul octogenarilor care au relații în care simt că se pot baza la nevoie pe celălalt. Când acest sentiment lipsește, declinul memoriei debutează mai devreme.
Iată de ce genul de relații pe care le avem (sau nu) ne decide, în mare parte viața. Din acest motiv, în ediția din februarie a acestui newsletter, ne-am propus să vă provocăm la discuție despre diferitele fațete ale relațiilor care ne populează viața.
Dar, înainte de toate, vă invităm să citiți:
- Editorial Cătălin Nedelcea, vicepreședinte APR: O perspectivă personală despre rolul APR în psihologia românească
- Știri din industrie: ce se mai întâmplă în luna martie în psihologia din România?
Apoi, subiectele pe care vi le propunem în această lună:
- De ce ar fi bine să ne setăm niște obiective pentru relațiile noastre , oricât de contraintuitiv sună asta;
- Care e cea mai bună fază relațională pentru bunăstarea noastră psihică și fizică? Unde ar trebui să țintim să fim?
- Cum e viața unui terapeut de cuplu și ce ne recomanda acesta pentru relații mai sănătoase .. între psihologi. (Domnica Petrovai, MindHealthEducation și Școala de Cuplu)
- Conștientizarea rolului pe care îl jucăm în cuplu și cum să facem să îl resetăm în mod conștient
- Tehnologie și relații. Cât de mult ar trebui să le amestecăm pe cele două și în ce condiții? (sau cu ce costuri..);
- Cum să îmbunătățim una din cele mai ignorate relații din viața noastră: cea cu noi înșine;
- Și nu în ultimul rând.. Chiar le putem avea pe toate, carieră de top și familie fericită? Ce putem face atunci când nu prea ne iese..
Cam atât pentru ediția din februarie. Revenim în martie, când sperăm să vă aducem din nou informații folositoare și fresh. De aceea vă invitam să rămâneți alături de noi și să ne trimiteți părerile voastre și sugestii despre subiectele pe care le-ați dori abordate la newsletter@apsi.ro.
Sabrina Răileanu
Sabrina Răileanu - jurnalist la bază şi om cu reflexul condiționat să întrebe "De ce?" - a studiat psihologia la Universitatea Bucureşti și urmează procesul de formare în psihoterapie Gestalt. E pasionată de mecanismele creativității și de cele ale învățării și dezvoltării umane, în paralel lucrând ca trainer organizațional.