Cu toate provocările ei, perioada în care ne aflăm este, cel puțin pentru o parte din părinți, o oportunitate de a petrece mai mult timp cu copiii. Timpul petrecut în familie ne susține moralul ridicat, ne permite să ne reconectăm cu cei dragi și ne crește reziliența în vremuri de criză.
Totodată, acest timp ne oferă posibilitatea să reflectăm asupra rolului nostru ca părinți, asupra relațiilor noastre în familie și a modului în care îi putem susține pe ceilalți mai bine. Pentru specialiști, gestionarea emoţiilor părinților și copiilor în această perioadă este o sarcină grea și, probabil, una dintre cele pentru care ei sunt cel mai frecvent solicitați.
În luna martie, tema pe care v-o propunem este conceptul de parenting, care se referă la comportamentele, practicile și ideile părinților despre rolul și responsabilitățile lor față de copii. Fiind o temă cuprinzătoare, autorii au abordat-o din mai multe perspective, așa încât veți putea citi despre:
- Parenting abuziv și dezvoltarea triadei întunecate a personalității. Pornind de la o analiză a diferitelor forme de abuz și neglijență parentală, Andreea Soare descrie implicațiile lor pentru dezvoltarea în copii a celor trei trăsături ale Triadei Întunecate a personalității: narcisismul, machiavellismul și psihopatia.
- Stresul parental și importanța combaterii lui. În articolul său, Georgiana Codrescu analizează efectele stresului parental, atât asupra părinților, cât și asupra copiilor. Articolul introduce câteva recomandări cu privire la cum putem practica, în același timp și fără compromisuri, grija de sine și rolul de părinte.
- Modele culturale de parenting. Dincolo de bunele practici universale, modul în care percepem rolul de părinte diferă de la o cultură la alta. Articolul lui Ionuț Sălcianu abordează aceste diferențe din perspectiva modelului eco-cultural și analizează modul în care concepțiile culturale (etnoteoriile parentale) influențează comportamentele pe care noi le valorizăm și așteptările noastre cu privire la dezvoltarea copiilor.
- Rolul părinților în dezvoltarea schemelor cognitive timpurii. Într-un interviu realizat de Victor Bohuș, drd. Tamara Macea (Universitatea „Babeș-Bolyai”) descrie, în paradigma Schema Therapy, mecanismele prin care copiii dezvoltă scheme dezadaptative timpurii, prin expunerea la stiluri parentale deficitare. De asemenea, ne spune care sunt alternativele funcționale și ce pot face părinții pentru a cultiva dezvoltarea unor scheme adaptative.