5 OBIECTIVE REALISTE PENTRU ANUL ȘCOLAR

5
Luna septembrie este una încărcată de multe emoții și stări care pot suprasolicita părinții și copiii. Începutul școlii (fie că vorbim de prima zi la grădiniță, la școală sau la liceu) este o perioadă în care părinții se îngrijorează pentru copilul lor. Este prima oară când vine în contact cu un colectiv nou, persoane adulte noi, un program de respectat și exemplele pot continua.

Pentru a începe anul școlar într-o manieră cât mai calmă și benefică, îți propunem un set de 5 așteptări realiste:

Copilul va face față schimbării:

  • Poate că îi va lua un pic de timp până se va obișnui cu noul loc, cu programul, cu perioada în care nu-și va mai vedea părinții, cu mâncarea nouă care îi este oferită. Acasă este indicat să aveți întrebări deschise, să încurajați explorarea mediului în care se află și validarea stărilor emoționale prin care trece. Trecerea de la grădiniță la școală va fi ceva nou și solicitant. De la un mediu lejer în privința regulilor va învăța să se adapteze la un context mai rigid și clar delimitat. Această tranziție va fi dificilă la început, însă cu sprijinul familiei și învățătorilor se va adapta. Pentru a face un joc de empatie cu copiii, să ne amintim cât de inconfortabil este pentru noi, ca și adulți, să ne obișnuim cu un mediu nou de lucru:  colegi noi, program nou, reguli noi etc. Vă dați seama cum se simt copiii?

Copilul să fie încurajat să dezvolte relații sociale, nu doar performanță academică:

  • Înțelegem nevoia de a înscrie copilul la multe activități extracurriculare: înot, învățat un instrument muzical, lecții de limbi străine, ș.a.m.d cu scopul de a-i varia setul de aptitudini. Un aspect foarte important aici va fi să consultăm copilul, să îl întrebăm dacă aceste activități îi fac plăcere, fiindcă nu ne dorim să îl îngreunăm cu activități care nu îi aduc recompense personale. Mai mult, un program încărcat ar putea să îi răpească timp pe care putea să și-l petreacă cu cei de vârsta sa, aspect foarte important în dezvoltarea socială.

Copilul are nevoie de atenția ta:

  • Cel puțin în primele luni, copilul își va dori să vorbească despre lucrurile noi pe care le învață la școală. Să îți povestească cu cine s-a împrietenit, pe cine place, cum i se par învățătorii sau ce au mai făcut prietenii săi. Îmi imaginez că îți va fi greu să aloci timp după o zi grea de muncă, dar încearcă pe cât poți să integrezi nevoile copilului cu ceea ce faci pe acasă. De exemplu, dacă ai de gătit, încearcă să îl atragi spre ceea ce faci. Roagă-l să te ajute sau să fie pe lângă tine în timp ce-ți povestește întâmplările sale. Va simți deschidere din partea ta dacă îi asculți poveștile și năzdrăvăniile pe care le-a făcut pe timpul zilei. Începe să aibă încredere că ești acolo să asculți ceea ce are de spus și va începe să apeleze la tine în caz de nevoie.

Școala la care urmează să își petreacă următorii ani să fie aliniată cu valorile familiei:

  • Alegerea unei școli la care să meargă este o treabă destul de complicată. Am observat părinți care își alocă mult timp pentru a vedea care sunt standardele de calitate, cât de pregătite sunt cadrele didactice și am văzut că impresia altor părinți este căutată. Îți propunem să ții cont că este necesar să fie în acord cu valorile familiei. Altfel, copilul se află în postura de a învăța noi reguli pentru a se descurca în mediul nou în care este introdus. În cel mai nefericit caz, poate să apară chiar un conflict de valori. Ceea ce este învățat acasă să nu mai coincidă cu ceea ce învață la școală. Este similar cu un schimb de job, când realizezi că noul loc de muncă nu rezonează cu felul tău de a fi și că lucrurile nu merg bine, ca la fostul job.

Și învățătorii doresc să le ofere copiilor o experiență plăcută:

  • Pe lângă interesele proprii în ceea ce privește educația copilului, nu putem neglija aportul pe care-l aduce persoana care urmează să își petreacă mare parte din timp alături de el. Putem vorbi de excepții, dar majoritatea își doresc ce e mai bun pentru copil. Entuziasmul de a participa la ore și de a învăța lucruri noi va determina copilul să vină cu plăcere la școală și să fie interesat. Vei vedea că sunt oameni care „sclipesc” atunci când e vorba de lucru cu copilașii și se simt împliniți atunci când dezvoltă colectivul pe care îl au în grijă. Dacă gândim un pic mai egocentric, am putea spune că poate fi un motiv de laudă între colegi. 

În concluzie, am vrea să îți sugerăm necesitatea de a petrece un pic de timp în căutarea unei școli care să fie congruente cu nevoile părintelui și ale copilului. Care să aibă o echipă de învățători care înțeleg implicațiile tranziției de la an la an. Și cel mai important, să vă faceți timp în care să stați de vorbă cu el sau cu ea. Să vă explice noutățile și prieteniile noi de la o zi la alta. Ne dăm seama că recomandările noastre pot să pară greu de realizat și este nevoie de răbdare, însă pe termen lung veți fi impresionați de rezultate. Nu ezitați să cereți și ajutorul pentru un pic de timp de refacere personală. Discuțiile de pregătire vă pot ajuta mult în acest demers.

Andrei M. Solomon

Andrei Solomon este psiholog cu specializare în psihologie clinică, consiliere psihologică și psihoterapie din cadrul Universității Babeș - Bolyai. Este interesat de terapia de cuplu și de psihologia aplicată în marketing.

1 comment

Arhivă Ediții

Pagina de Facebook APR