Obiceiurile vechi mor greu. Dacă nu aplici asta.

O

Optimismul și speranța sunt ingrediente esențiale pentru schimbare, iar psihologii știu bine asta. Problema apare când acestea sunt singurele instrumente pe care ne bazăm. Pentru că .. hai să verificăm: cam cât din optimismul și speranța de pe 1 ianuarie ți-au mai rămas la momentul în care citești acest newsletter?

De aceea, îți propunem câteva sugestii și instrumente utile, inspirate din tehnici de activare comportamentală, care s-au dovedit a fi printre cele mai eficiente în a sprijini procesul de schimbare.

 

1) Alege ce e important pentru tine în 2018!

Oricât de multe lucruri noi ai vrea să faci în 2018, dacă nu sunt clare în mintea ta și încerci să le faci pe toate deodată, va fi greu să te ții de  ele.

De aceea, prima noastră recomandare este să identifici lucrurile care sunt importante pentru tine și cărora vrei să le dedici mai mult timp. Această fișă de identificare a valorilor – și a modului în care ele se exprimă în viața ta – te poate ajuta să prioritizezi domeniile în care vrei să investești mai mult timp în noul an.

 

2) Cum se traduc aceste valori în activități concrete?

Cel mai probabil aveai deja în minte câteva activități de care TREBUIE să te ocupi în acest an încă de când ai început să citești acest articol. Vom reveni în altă ediție la distincția dintre ce “trebuie” să fac și ce “aleg/prefer” să fac. Însă, până atunci, e important să ne operaționalizăm obiectivele, dacă vrem să creștem șansele ca ele să se îndeplinească. Ce înseamnă asta?

Să presupunem că sănătatea este o valoare importantă pentru mine și, în luna ianuarie 2018, știu asta cu certitudine. În sine, această informație nu mă va ajuta să fiu mai sănătoasă. Ce mă va ajuta va fi să o transform în comportamente specifice și măsurabile. De exemplu:

  • să mă asigur că fac zilnic cel puțin 30 de minute de mișcare fizică moderată/intensă,
  • să merg la controale medicale cel puțin o dată pe an,
  • să mă asigur că nu depășesc numărul de calorii de care am nevoie zilnic și că ceea ce aleg să mănânc îmi asigură elementele nutritive necesare.

De aceea, îți recomandăm să construiești o listă de activități specifice care te vor duce mai aproape de obiectivul tău, utilizând această fișă.

 

3) An nou, obiceiuri noi? Cum fac să nu mă las?

Știm deja că monitorizarea progresului este una din tehnicile cele mai eficiente pentru formarea de obiceiuri noi. Atunci când ne uităm înapoi la ce am realizat, ne este mai greu să ne oprim, pentru că nu vrem să renunțăm pur și simplu la tot efortul depus. Astfel, odată stabilite obiceiurile noi pe care vrei să le implementezi, un tabel simplu – cum este cel de aici – în care să bifezi fiecare dată când ai făcut ce ți-ai propus va servi drept instrument de întărire a obiceiului.

Să spunem că mi-am propus ca în următoarele două luni să iau în fiecare dimineață o pastilă de vitamina D, pentru că știu că sunt expus la risc pentru deficit, fiind iarnă. Tot ce trebuie să fac este să printez această fișă, o las la vedere pe birou, și apoi să bifez în tabel de fiecare dată după ce am luat pastila. Asta îmi va întări obiceiul și mă va amorsa pentru regret  în fiecare zi în care nu am notat, pentru că astfel întrerup lanțul de succes.

Bineînțeles că poți utiliza aceste fișe fie printându-le, fie realizând un tabel pe calculator, fie notându-le în agendă, sau chiar cu ajutorul unor aplicații pe telefonul mobil. Le poți folosi de unul singur, sau poți permite accesul la ele unei persoane de încredere, care are aceleași obiective, și vă puteți susține reciproc.

Important este să nu te lași luat pe sus de rutina zilnică (pe care vrei să o schimbi), să știi că ai puterea de a face o schimbare și să adaptezi aceste instrumente stilului tău de viață, astfel încât obiectivele tale să rămână în centrul atenției tale tot anul, nu doar până la sfârșitul lunii ianuarie.

Acestea fiind spuse, ne recitim în februarie, iar până atunci ne poți scrie să ne spui ce a funcționat pentru tine și în ce fel ești mai aproape de obiectivele tale!

Mădălina Sava
+ articole

Mădălina Sava este psiholog și psihoterapeut cognitiv-comportamental. Este pasionată de cercetare, iar experiența sa profesională se extinde în mai multe arii: psihoterapie și consiliere, marketing, design comportamental și dezvoltare de produs în domeniul software.

Add comment

Arhivă Ediții

Pagina de Facebook APR